Mystery calls door dienstenchequesector biedt onvoldoende garanties
18 oktober 2017 - Woensdag 18 oktober maakte Federgon, andere werkgeversorganisaties en de VVSG bekend dat er een nieuwe vzw is opgericht die mystery calls zal uitvoeren bij dienstenchequebedrijven. Dit valt onder de uitvoering van het actieplan dat met Vlaams Minister van Werk, Philippe Muyters (N-VA) werd afgesproken. ‘Hoewel we het goed vinden dat het probleem van discriminatie erkend wordt, biedt eenzijdige zelfregulering door een werkgeverskoepel onvoldoende garanties. De rol van de overheid blijft ondermaats, terwijl het hier toch gaat over een goed gesubsidieerde sector’, aldus Landry Mawungu directeur van het Minderhedenforum.
Twee jaar geleden toonde het Minderhedenforum met een praktijktest nog aan dat twee op de drie ondernemingen ingaat op een discriminerende vraag. ‘Nu we twee jaar verder zijn, moeten we vaststellen dat onze aanbeveling niet is gevolgd’, volgt Mawungu. Minderhedenforum eiste dat de inspectie de bevoegdheid zou krijgen om zelf via mystery calling na te gaan of bedrijven de non-discriminatievoorwaarde voor erkenning naleven.
‘De overheid blijft in gebreke. Handhaving van regelgeving is een van haar kerntaken en nu wordt die met deze nieuwe vzw eenzijdig uitbesteed’, besluit Mawungu.
Print deze paginaTerug naar het overzicht